Zadig & Voltaire - This is Her 🍼🌰
Mange kjenner til den, og det føles nesten som å snakke om YSL Libre, men jeg vil likevel dele mitt personlige inntrykk av duften. Jeg prøvde den for første gang i fjor, og den ligner ikke på noe annet. Prisen er helt rettferdiggjort - holdbarheten er utrolig, og komposisjonen er kompleks og uvanlig.
Så, hva er det som gjør den så spesiell? Det er kremetheten og sødmen, men den er så profesjonelt balansert med kastanje, som gir en følelse av nøtter og treverk. Her finnes det vanilje, men jeg ville ikke kalt det en typisk vaniljeduft. Den minner meg om en person som er snill og mild, men som samtidig kan si ifra og stå opp for seg selv når det trengs. Akkurat slik er duften også - den er myk, men den har "tenner". Den er gourmand, men uten å bli sukkersøt. Selv om den ble lansert for en god stund siden, føles den fortsatt veldig aktuell. # Dolce & Gabbana Q 🍒
Det skulle egentlig ha vært et helt avsnitt her om hvordan jeg endte opp med akkurat denne parfymen, men da hadde teksten blitt altfor lang. Så jeg går rett til poenget:
Dette er en mørk, fyldig, sexy og moden kirsebærduft med litt syrlighet. Den er ikke kvalmende søt i det hele tatt. Jasminen er ikke for dominerende, men sørger for en perfekt balanse. Den dufter eksklusivt, varmt og lunt, og har til tider et hint av mandel og krem (spesielt når den får satt seg på huden). Det er rart at denne ikke har blitt like populær som Tom Ford Lost Cherry, med tanke på at holdbarheten er mye bedre.
Og flakongen: den ser så luksuriøs, vakker og gjennomført ut. Jeg er ikke en person som velger minimalisme, jeg elsker når det er detaljer å se på. Derfor la jeg merke til D&Gs sans for detaljer med en gang, logoen er til og med inngravert på innsiden av korken.
Jeg har sett at det har kommet en Elixir-versjon også. Jeg har ikke hatt muligheten til å prøve den ennå, så jeg venter på at den skal komme i butikk. Men jeg har sett at kirsebærnoten ikke er like fremtredende der som her, så valget er egentlig åpenbart.
Til slutt må jeg nevne at forstøveren er utrolig god – den sprer duften i en veldig fin og jevn sky over god avstand # Vårfølelser & dufter jeg strekker meg etter akkurat nå 🌸✨
Altså, nå som våren faktisk begynner å kjennes i luften… merker jeg med én gang hvordan jeg vil bytte dufter. Alt føles litt lettere, litt varmere, litt mer “nå vil man være ute lenger enn man hadde tenkt” 🥹
Og akkurat nå er det disse tre jeg roterer mellom, litt avhengig av hva slags dag (eller kveld) jeg har foran meg.

### ✨ Hugo Boss The Scent for Her
Denne har blitt min “nå skal jeg ut”-duft. Den åpner mykt og litt fruktig (jeg tenker fersken med én gang), og så kommer det varme, litt dypere frem.
Den føles feminin, men ikke tung. Mer selvsikker enn søt, om det gir mening?
👉 Jeg hadde den sist da jeg skulle på middag med venner, og vi spontant dro videre for en drink etterpå 🍷 Og det er akkurat der den passer, når man vil føle seg litt ekstra, men fortsatt komfortabel i det.

### ✨ Sol de Janeiro Cheirosa 48 (mist)
Denne er min “jeg vil bare lukte godt hele dagen”-duft. Så enkel, så lett å spraye på.
Den er varm, litt fruktig og myk, jeg får umiddelbart vår- og sommerfølelse. Typ når man akkurat har dusjet, smurt seg inn og bare føler seg fresh.
👉 Jeg bruker denne til hverdags, etter dusjen eller når jeg bare skal ut en rask tur. Og ærlig… jeg har begynt å ha den i vesken nå som det blir varmere ute, for å kunne fylle på når som helst.

### ✨ Cosmic by Kylie Jenner 2.0 EdP
Denne er min “jeg vil føle meg litt ekstra meg”-duft. Den er vanskelig å beskrive, men føles clean, myk og litt varm på samme tid.
Den ligger tett på huden, men på en måte som gjør at man selv kjenner den hele tiden. Litt kremet, litt blomstrete, litt… vanedannende?
👉 Jeg bruker denne når jeg vil føle meg mer samlet, typ jobbdager eller når jeg vil føle meg litt mer “på stell” uten at det blir for mye.

Jeg elsker virkelig å kunne variere mellom ulike dufter nå som våren er her. Man er ikke bare én vibe lenger, man kan være flere 🌸
💬 Har dere også begynt å bytte parfyme nå som sesongen endrer seg? Og er du mer en “én signaturduft”-person, eller kjører du ulike etter humør? ✨ Nylig i butikken strakte hånden seg etter denne nyheten, flasken er så matt og taktil, det var nettopp den som interesserte meg. Siden jeg aldri har vært den største fan av Narciso Rodriguez og hans muskus-kolleksjon - ville jeg mest sannsynlig ikke lagt merke til dem. Musk på forskjellig hud og ved forskjellig temperatur føles ulikt, noen ganger kan den være lumsk og gi fra seg noe "animalsk". Men! Jeg ble positivt overrasket da jeg prøvde dem, bare av nysgjerrighet.
Pure Musc Blanc For Her Narciso Rodriguez - hvit og fluffy musk, rene hvite blomster. Dette er rent sengetøy, en kjølig sommermorgen, før luften varmes opp av solen. Dette er nyvasket tøy, tørket av vinden i hagen. Hvis man skal sammenligne med noe - så vil det være Byredo Blanche. Jeg vil også påpeke at selv om den er sterk og veldig holdbar, er det ingen følelse av at den kveler deg med denne tilsiktede, sprø renheten som gir meg hodepine, slik det var med Warm Cotton fra Clean. Det er noe her som gjør den myk og lun 🛁 Som lovet – her er min vurdering av Blanche Bête fra Les Liquides Imaginaires. Før jeg prøvde den selv, var jeg sikker på at den var overvurdert, men nå er jeg frelst.🥛🪽☁️🤍🐇
Hvis jeg skal beskrive duften med ett ord, må det bli Raffaello med kokos. Den er utrolig kremet, melkeaktig og varm. Den skaper en slags «kokong» rundt meg som er utrolig koselig og elegant. Mange «søte» dufter kritiseres ofte for å være for enkle – som om man bare har helt vaniljesirup over seg, men Blanche Bête er annerledes. Her «jorder» røkelsen sødmen perfekt, noe som gir den en mer voksen karakter.
Holdbarheten er svært god, og jeg får stadig komplimenter. Min venninne synes den blir litt for søt, men det er nettopp dette som er sjarmen: du kommer enten til å elske den, eller så faller den ikke i smak i det hele tatt.
Dessverre hadde ikke Kicks denne, så jeg bestilte en miniatyr fra en annen nettside. Nå er det bare to sprut igjen, men jeg har veldig lyst til å kjøpe den på nytt. Jeg bruker den ikke hver dag, for jeg vil ikke at den skal bli "oppbrukt" og miste magien. Den er definitivt verdt å prøve – men vær forberedt på et intenst forhold 😉 Her kommer det første innlegget i duftkanalen!!! (Hvor gøy?!) Nå tenkte jeg å dele mine beste tips for å få duften din til å vare! ✨
Vi har nok alle vært der. Man sprayer om morgenen, føler seg klar… og ved lunsj lurer man på hvor duften ble av?
Det finnes faktisk noen enkle grep som gjør stor forskjell og det handler mindre om mengde og mer om hvordan du påfører.
Her er mine beste, konkrete tips ✨
💧 Fukt huden først
Parfyme fester seg bedre på fuktet hud. Er huden tørr, fordamper duften raskere. Smør deg med en rik, parfymefri lotion før du sprayer – det gir duften noe å “holde fast” i, slik at den fordamper saktere.
🔥 Gå for pulspunktene
Påfør der huden er litt varmere: håndledd, hals, bak ørene, albuebøy og til og med knebøyen. Varmen hjelper duften med å utvikle seg og spre seg naturlig gjennom dagen.
🚿 Spray rett etter dusj
Når huden er ren og lett fuktig, sitter duften ofte bedre. Vent til du har tørket deg, men påfør før huden rekker å bli helt tørr.
🙅♀️ Ikke gni håndleddene
Det er lett å gjøre av gammel vane (tar meg selv i det ofte), men å gni håndleddene mot hverandre kan bryte ned toppnotene raskere. La duften tørke av seg selv i stedet.
💇♀️ Litt i håret
Hår holder godt på duft. Spray lett på hårbørsten din eller på avstand over håret for en mer subtil og langvarig effekt (unngå å overdosere, spesielt med alkoholrike dufter).
💬 Har du et eget triks som funker for deg? Eller er du team “tar med og fyller på i løpet av dagen”? ✨