Hei alle sammen! Jeg har brukt både L’Oréal Metal DX og Kérastase Gloss Absolu Bain Hydra-Glaze, og tenkte å dele mine erfaringer + hvilken jeg foretrekker og hvorfor.
🧴 L’Oréal Professionnel Metal DX Shampoo
Denne sjampoen har en veldig “dyprensende” effekt. Den er laget for å fjerne metaller som kan hope seg opp i håret (f.eks. fra vann). Det gir en veldig ren følelse når du skyller ut, som går lenger enn vanlig “overfladisk” rens. Håret føles lett og luftig, og jeg synes den gir en fin klarhet uten å gjøre håret tørt, men den er ikke nødvendigvis mykgjørende. Aromaen er profesjonell og litt “salong-aktig”, noe jeg liker veldig godt.
For meg fungerer den best som en “detox-sjampo”. Jeg bruker den med jevne mellomrom eller når jeg føler at håret trenger en ekstra rens, ikke hver dag.
🧼 Kérastase Gloss Absolu Bain Hydra-Glaze Shampoo
Denne sjampoen er laget for å gi både glans og fukt, ifølge Kérastase kan den gi “4 dager anti-frizz” og “4 dager glans” med riktig bruk. Den inneholder aktive ingredienser som glykolsyre og hyaluronsyre som bidrar til å jevne hårets overflate og beholde fuktighet. Følelsen under vask er veldig luksuriøs, gel-lignende tekstur som skummer godt, og etterlater håret glatt uten at det føles tungt. Mange brukere skryter av glans og mykhet etter vask. Lukten er elegant og “salongaktig”, med et hint av blomst og luksus.
Min konklusjon - Hva er det beste alternativet for meg siden jeg har litt fett:
Når jeg vil “rense skikkelig” og få håret til å føle seg helt rent og “lett", da velger jeg Metal DX.
Når jeg ønsker glans, smoothhet og mindre frizz til hverdags eller helgekvelder, da foretrekker jeg Gloss Absolu. Den gir håret en vakker glans og føles pleiende.
Hvis du har frizz, eller vil at håret skal skinne og se fyldig ut, er Gloss Absolu et supert valg. Hvis du derimot bor et sted med “hardt vann” eller føler at håret samler seg tungt, kan Metal DX være magisk som en rensende sjampo en gang i mellom.
Si gjerne ifra om noen av dere har testet begge! Hvilken foretrekker dere, og hvorfor? 😊